Krijgt u voldoende frisse lucht?

Krijgt u voldoende frisse lucht?

Frisse lucht is onmisbaar, juist voor mensen met astma. Toch ventileert bijna de helft van de mensen met een luchtwegaandoening te weinig. Ook bijna een derde van de 50-plussers zet te weinig de ramen of roosters open, blijkt uit onderzoek van het ministerie van VROM. Wist u bijvoorbeeld dat u tot vier uur na het douchen het ventilatiesysteem aan of het raam open moet houden?

Doe de test op www.vrom.nl/ventilatie en kijk of u voldoende ventileert.

Algemene gezondheidsweetjes

Algemene gezondheidsweetjes

  • Roken van "slechts" 1 tot 4 sigaretten per dag verdrievoudigt het risico van long- en hartziekten!
  • Wees verstandig mensen, en stop gewoon helemaal.
  • En rokende ouders: wisten jullie dat kleine kinderen meer kans hebben op verkoudheid, oorontsteking en bronchitis?!
  • En alsof dat nog niet genoeg is: roken bevordert ook nog eens de kans op diabetes.
  • Vroege pensionering verbetert blijkbaar de levensduur niet... Je kunt in ieder geval beter werk hebben - of zoeken - dat je met plezierdoet, of zorgen dat je in je huidige werk (meer) plezier krijgt. Zie verder pensionering niet als "het einde", maar als een nieuw begin; een start voor andere dingen die je gaat ondernemen. Ga hier ook ruim voor de pensionering al over nadenken, zodat je niet in een gat valt als het zover is. En denk erom: mensen zonder hobby's sterven eerder!
  • Diabetes neemt niet alleen in Amerika, maar ook in Europa hand over hand toe. Ook onder kinderen zijn de ontwikkelingen op dat gebied verontrustend. En de weg naar verbetering is zo simpel: begin met alle suiker (ook honing en bruine suikers)  en geraffineerde koolhydraten (witte rijst, witbrood, witte pasta, etc.) te schrappen. Eet alleen volkoren producten. Die maatregelen alleen al zullen voor een enorme verbetering zorgen.
  • Kijk eens kritisch naar je goedbedoelde ouderlijke strategieën... troost of beloon jij je kind ook met zoetigheid? En geef je het vaak "gemaksvoedsel" omdat je het druk hebt, of omdat hij quot;geen gezond eten lust"...?!?? Hoe vaak geef je je kind fruit en verse groente?
  • En hoe staat het met drankjes? Drinkt je kind weleens water? Stimuleer het! Jong geleerd.... etc.!
  • Zink: een groot deel van de mensen in Amerika en West Europa krijgt niet voldoende zink binnen.(Minimum RDA). Zink is belangrijk voor het immuunsysteem en - mannen, let op: - voor de prostaat.
  • Calcium en magnesium: een groot percentage van de mensen krijgt niet voldoende van deze stoffen binnen, terwijl die juist zo belangrijk zijn om te kunnen ontspannen, en voor je hart en bloedvaten en je botten!
  • Zo'n 20 procent van de totale alcoholconsumptie wordt gedaan door jongeren van onder de 21 jaar!
  • Het regelmatig en veel eten van frietjes op jeugdige leeftijd kan de kans op borstkanker aanzienlijk doen toenemen op latere leeftijd. Lang leve de fastfood restaurants... Hoezo Happy Meals?
  • Na een studie van vijftien jaar is bij Nederlandse mannen meetbaar aangetoond dat het eten van donkere chocolade een lagere bloeddruk en minder sterfte aan hart- en vaatziekten oplevert, dus mannen: volg het voorbeeld van je vrouw en word chocoholic!
  • Een dikke buik bij mannen schijnt de kans op beginnende prostaatvergroting te doen toenemen.
  • Groene bladgroenten, wortelen en tomaten verminderen de kans op astma aanzienlijk.
Kijk eens anders tegen nekpijn aan

Kijk eens anders tegen nekpijn aan

De nek heeft onder andere tot taak het hoofd hoog te houden. Daarvoor moet dit lichaamsdeel flexibel zijn, kunnen draaien en buigen - het laatste ook in figuurlijke zin, het bereid zijn om zaken van alle kanten te bekijken. Nekproblemen kunnen worden veroorzaakt door halsstarrigheid of een hardnekkig probleem. Misschien houdt iemand hardnekkig vast aan z'n eigen mening. Nekpijn probeert ons duidelijk te maken dat het wel eens tijd zou kunnen zijn voor een koerswijziging in het leven, het kiezen van een eigen weg inplaats van met alle winden mee te waaien.

Alternatief voor opkomende hoofdpijn

Alternatief voor opkomende hoofdpijn

Houd bij opkomende hoofdpijn (geen migraine) de handen tot aan de polsen in een badje van 47 graden Celsius.
Opgepast: ga in het begin voorzichtig te werk en laat uw handen langzaam aan de temperatuur wennen, want 47 graden is heet!!
Zodra u het aankunt houdt u de handen er tien minuten in.

Alternatief voor jeuk

Alternatief voor jeuk

"Jeuk is erger dan pijn", luidt een gezegde. Probeer eens een van de volgende hulpmiddelen:
Smeer scheergel (geen schuim!) op de jeukplek en laat dat intrekken, elke ochtend en avond. Elke goedkope bus scheergel zonder menthol voldoet. Ook calendula babyolie van Weleda werkt.
Verder kan jeuk volgens de Oosterse filosofie met zuur worden bestreden, dus bijvoorbeeld met azijn of citroensap.

Witte thee

Witte thee

Dat groene thee goed voor je is, dat wisten we al. Maar vlak ook de witte thee niet uit. (Pickwick). Deze thee zit vol antioxidanten, die veel positieve effecten heeft op je lichaam, zoals:

  • ze zijn goed voor het behoud van sterke botten
  • ze zijn van nature vernietigers van virussen en bacteriën
  • ze zijn goed voor je hart en tegen een lage bloeddruk
  • ze helpen tegen ontstekingen, vervuilde lucht en stress
  • ze helpen bij het omlaag brengen van het cholesterolniveau

(Bron: Pickwick)

Test je alcoholkennis

Test je alcoholkennis

Wat bevat er meer alcohol: een glas bier of een glaasje wodka? Tja... denk jij er dagelijks bij na? Toch is het goed om je daar eens bewust van te worden. Het antwoord luidt: in een standaard-glas bier, wijn of sterke drank zit evenveel alcohol, terwijl de percentages onderling nogal verschillen! Dat komt doordat de glazen hierop zijn aangepast. Voor meer wetenswaardigheden over alcohol kun je kijken op www.dekaterkomtlater.nl en hier kun je ook eens kijken hoe het met jouw drankkennis staat.

Wat dacht je van een heerlijk ontspannen venkelbad?

Wat dacht je van een heerlijk ontspannen venkelbad?

Heftig dagje achter de rug? Bol van de spanning? Laat je bad vollopen, meng drie druppels etherische venkelolie plus twee druppels etherische rozenolie in een kopje melk en giet dit in het badwater. De geur werkt rustgevend op het gevoelscentrum van de hersenen en venkelolie heeft ook nog een helend effect op de huid en bestrijdt jeuk.

Langzaam-aan-actie tijdens de feestdagen!

Langzaam-aan-actie tijdens de feestdagen!

Weten we het nog? Even je herinnering opfrissen voor je al die kerstdiners en nieuwjaarsbuffetten gaat verorberen: langzaam eten en goed kauwen; je heel bewust met het eten bezighouden, geeft je maag de tijd om je hersenen de "prikkel tot verzadiging" te geven; m.a.w.: het seintje te geven dat je "volzit". Leer daar (weer) naar luisteren en je voorkomt dat je je overeet, met alle nare gevolgen van dien.

Aan de zwier met zeewier

Aan de zwier met zeewier

Wist je, dat algen veel omega-3 vetzuren bevatten? Deze zuren werken bloeddrukverlagend en kunnen je helpen het risico op een beroerte of hartaanval te verkleinen.

Blauwgroene algen, zoals spirulina, bevatten bovendien nog veel andere belangrijke nutriënten, vooral omega 6-vetzuren, vitamine B12 en ijzer. Deze blauwgroene algen zijn bijzonder rijke aan anti-oxidanten en het is waarschijnlijk juist de combinatie ervan met de omega-3 vetzuren die het positieve effect veroorzaken op het risico van een hart- of vaataandoening. Kortom: leve de sushi's!

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.