Voor je bloedsuikerspiegel

Voor je bloedsuikerspiegel

Om een goede bloedsuikerspiegel te krijgen en te houden is het belangrijk om een combinatie van de volgende voedingsstoffen te nemen:

  • Proteïne (zit in kip, tofu, eieren, noten, bonen, yoghurt en kaas)
  • koolhydraten en vezels (zitten in pasta, alle groenten en fruit (niet in vruchtensap!), roggebrood, havermout, granen. NB: in rijst zitten ook koolhydraten, maar er zitten geen vezels in. Zilvervliesrijst is ook in dit geval een stuk gezonder dan witte rijst, vanwege het ruwe vliesje dat er nog omheen zit, hetgeen beter is voor de darmwerking. Ook volkoren pasta verdient de voorkeur boven witte pasta.
Blij van bananen!

Blij van bananen!

Dat chocolade blij maakt, dat weten we nu wel. Maar wist je dat er ook andere voedingsmiddelen zijn die zelfs nog meer doen voor een goed humeur? Hüttenkäse, bonen, avocado's, bananen en tarwekiemen bevatten van nature de stof tryptofaan. Deze stof is er de oorzaak van dat je serotoninespiegel (een "goed humeur" hormoon) stijgt. Zit je in een dipje? Grijp dan niet naar de pillen of de fles... maar grijp een banaan!

Chocolade en persoonlijkheid

Chocolade en persoonlijkheid

Oh, en nu we het toch weer over chocola hebben: enkele jaren geleden publiceerde een psychotherapeut zijn bevindingen over de link tussn de chocoladevoorkeur van mensen en hun persoonlijkheid. Zo ontdekte hij dat liefhebbers van melkchocolade vaak onschuldige mensen zijn, die veel in het verleden blijven hangen. Fans van donkere chocolade vertonen vaak materialistische trekjes, zijn gericht op de toekomst en gaan problemen te lijf. Wie witte chocolade prefereert, heeft vaak een sterk gevoel voor rechtvaardigheid en denkt dat de wereld aan hun voeten ligt.

En alsof deze ontdekkingen nog niet onthullend genoeg zijn, volgt hier nog een confronterende bevinding: ook de manier waarop je het papiertje van de chocolade weggooit, onthult wie je echt bent: kreuk je het voor je het in de prullenbak gooit, dan heb je vast veel zorgen aan je hoofd. Rol je een balletje van het papier, dan zou je best eens een saai seksleven kunnen hebben.... Maar ook hier geldt natuurlijk: uitzonderingen bevestigen de regel!

Bloedarmoede

Bloedarmoede

Hebt u een aantal van de volgende symptomen?

  • vermoeidheid
  • kortademigheid
  • verticale ribbels in de nagels
  • bleke huid
  • hoofdpijn
  • duizeligheid
  • depressieve gevoelens
  • spierpijn
  • uitputting na lichte inspanning

Dan zou het kunnen dat u bloedarmoede heeft.

Vanzelfsprekend is het 't beste om dit even te laten checken door de huisarts, die u iets kan voorschrijven om de bloedarmoede op te heffen.

Gewichtig bericht

Gewichtig bericht

In 2030 zullen twee van de drie Europeanen last hebben van (ernstig) overgewicht. Daarmee is het obesitas-probleem in Europa net zo groot geworden als in Amerika. Dit verontrustende beeld werd in 2004 geschetst door de eurocommissaris van Gezondheid.

De eurocomissaris maakte zich zorgen over de gigantische kosten die overgewicht met zich meebrengt en die alleen maar hoger worden, gezien bovenstaande verwachting. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de enrome risico's voor de gezondheid (denk aan verhoogde kansen op diabetes en kanker). Inmiddels zijn we drie jaar verder. Dit onderwerp is nog steeds een "gewichtig item" en alhoewel er op diverse fronten wel verbeteringen zijn waar te nemen (grotere keuze aan gezondere artikelen in de supermarkten, bewustwording door de consument), lijkt het erop dat de verwachtingen helaas nog niet positief kunnen worden bijgesteld...

Silicium

Silicium

Silicium komt voor in de botten, in de luchtpijp, de longen, aorta en in het bindweefsel. Het helpt de slagaders in goede conditie te houden en is een krachtbron voor het weefsel. Het heeft tevens invloed op de groei van onze nagels en haren. Naarmate we ouder worden, neemt het siliciumgehalte in het lichaam geleidelijk aan af.

De twee voornaamste voedingsmiddelen die silicium bevatten zijn bietjes en uien, maar het zit ook in , rijst, haver, gerst, tarwe en water.

Kurkuma

Kurkuma

Kurkuma - ook wel koenjit of geelwortel genoemd - wordt veel gebruikt in de Indiase keuken en heeft tal van gezonde eigenschappen. Zo kan het bijv. helpen om het cholesterolgehalte te verlagen, vanwege de curcuminiode, een stof die een bewezen positief effect heeft op "slecht" (LDL) cholesterol. Het is vaak een bestanddeel van kerrie en wordt gebruikt om een mooie gele kleur aan gerechten te geven.

In de Indiase keuken verwerkt men kurkuma veelal in pittige curry-gerechten. De oplosbare vezels en groentes overheersen de verzadigde vetten van ingrediënten als kip, lam en rundvlees.

Appels

Appels

Over appels hebben we al veel geschreven en zullen we nog vaak schrijven. Ze zijn heel belangrijk voor onze gezondheid, dus verdienen ze alle aandacht.

Zoals reeds eerder gemeld: een appel is verstandig snoepgoed. Appels bevatten pectine, een stof die o.a. giftige metalen en overtollig cholesterol uit het spijsverteringskanaal helpt verwijderen - belangrijk voor mensen die in stedelijke gebieden met veel verkeer wonen.
Appels stimuleren ook de groei van goede bacteriën in de dikke darm.

Kortom: raak verslingerd aan appels!

Stress

Stress

Over het onderwerp "stress" valt veel te melden, zo ook nu weer.

Deze keer iets over de lichamelijke gevolgen van stressssss.... Als je je bevindt in een stressvolle periode of situatie, dan kun je ook allerlei lichamelijke klachten krijgen, zoals een verminderde weerstand, waardoor je meer kans hebt op c.q. vatbaarder bent voor griep en verkoudheid; de overmatige stress kan leiden tot eetbuien met gewichtstoename, of juist gebrek aan eetlust met gewichtsverlies als gevolg.

Ook aanhoudende vermoeidheid, stemmingswisselingen, depressiviteit, angst en huidirritatie kunnen allemaal het gevolg zijn van te veel negatieve spanning.

Drink in tijden van stress liever verdund vruchten- of groentesap dan koffie of gewone thee. dit levert vitamine c en magnesium, beide zijn essentieel voor ons welzijn. Bij stress raakt de voorraad van deze stoffen snel uitgeput.

Voedselhygiëne

Voedselhygiëne

Hieronder wat belangrijke tips om voedselvergiftiging, diarree en andere ongewenste euvels als gevolg van slechte of verkeerde hygiëne bij het bereiden van voedsel te voorkomen. Vooral bij warm weer is ook het bewaren van voedsel een punt van aandacht.

  • Was je handen voor je eten aanraakt
  • Bewaar eenmaal bereid voedsel altijd koud, niet op kamertemperatuur.
  • Zorg dat u kliekjes altijd gelijkmatig en zeer goed opwarmt.
  • Eet u buiten, zorg dan dat het voedsel goed gekoeld is en direct na het opdienen wordt gegeten. Laat het zeker niet in de zon staan.
  • Koop geen voedsel in blikken die beschadigd zijn of bol staan, zelfs niet (of juist niet!) als ze zijn afgeprijsd. Geen enkele korting is de kans op een ernstige voedselvergiftiging waard.
  • Laat rauw vlees tijdens bewaren of bereiden niet in aanraking komen met ander voedsel. Gebruik twee of drie aparte snijplanken voor verschillende soorten voedsel. Was uw handen na het aanraken van rauw vlees.
Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.