Pittige kiemgroenten-mix

Pittige kiemgroenten-mix

Een heerlijke, pittige mix van kiemgroenten, bijv. voor op een broodje of cracker, maak je als volgt:

Benodigdheden
Alfalfa, fenegriek, linzenspruiten en radijsspruiten
of
Taugé, alfalfa, linzenspruiten, fenegriek, gele mosterdspruiten.

Deze mixen kun je eventueel ook nog combineren met (magere) kwark of mayonaise.

Weetjes over thee

Weetjes over thee

  • Wist je dat thee niet schadelijk is voor het gebit, een kop thee bevat zelfs 17% van de aanbevolen hoeveelheid fluoride?
  • Wist je dat thee geen calorieën bevat en veel andere dranken wel?
  • Wist je dat thee mineralen bevat, dit zijn essentiële voedingsstoffen voor je lichaam?
  • Wist je dat thee verkwikkend is mede dankzij het licht stimulerende effect van cafeïne?
  • Wist je dat thee antioxidanten bevat, dit zijn stoffen die kunnen helpen bij het neutraliseren van de zogenaamde ‘vrije radicalen’?

Natuurlijk is gelden deze weetjes alleen bij thee zonder suiker en melk.

Sinaasappels en zuivel

Sinaasappels en zuivel

  • Wist je dat 1 sinaasappel per dag voldoende is om je dagelijkse behoefte aan vitamine C te dekken?
  • Wist je dat 2 ons groenten en 2 stuks fruit per dag wordt aanbevolen?
  • Wist je dat gebruik van melk en kaas beschermt tegen tandbederf?
Sinaasappels maken je vrolijk

Sinaasappels maken je vrolijk

Wist je dat de geur van een sinaasappel ervoor zorgt dat de hersenen serotonine aanmaken? Dit is een stof waardoor je vrolijk en opgewekt wordt. De geur van sinaasappelsap of van een geurkaars met sinaasappelaroma geeft dezelfde reactie.

Cola slecht voor de botten van vrouwen

Cola slecht voor de botten van vrouwen

Vrouwen die veel cola drinken kunnen last krijgen van hun botten. Ze worden zwakker en zullen sneller breken. Opvallend is dat dit niet het geval is bij mannen.

Kauwgom bij het afvallen

Kauwgom bij het afvallen

Het kauwen van kauwgom kan een manier zijn om af te vallen. Dr. Levine ontdekte dat het eten van kauwgom de stofwisseling verhoogt. Proefpersonen die kauwgom kauwden verbrandden gemiddeld 11 calorieën meer in 12 minuten dan personen die geen kauwgom kauwden. Dit kan op jaarbasis wel vijf kilo schelen. Het kauwen van kauwgom wordt echter afgeraden, aangezien de alvleesklier die verteringsenzymen aanmaakt bij het kauwen in de war wordt gebracht. Het lichaam kan hierdoor uit balans raken.

Neem voldoende nachtrust

Neem voldoende nachtrust

Tijdens de slaap laadt het lichaam zich weer op voor de volgende dag. Zowel kwaliteit als kwantiteit van de slaap zijn belangrijk. ayurveda raadt aan vroeg te gaan slapen en vroeg op te staan, omdat de tijd tussen 10 en 2 uur 's nacht het belangrijkste is voor het herstel van het lichaam.

Tips voor een optimale spijsvertering

Tips voor een optimale spijsvertering

  • Train jezelf om te eten met je aandacht erbij. Eet zeker niet staand of lopend. Eet niet voor de TV of terwijl je werkt of leest.
  • Eet je belangrijkste maaltijd rond het middaguur. Op dat moment werkt je spijsvertering optimaal. Gebruik kleinere maaltijden als ontbijt en avondeten.
  • Eet niet als je boos, gestresst of op een andere manier emotioneel onrustig bent.
  • Drink niet te veel bij de maaltijd. Vermijd koude drankjes of drank geserveerde met ijsblokjes. Deze "doven het vuur van de spijsvertering".
  • Voeg kruiden en smaakmakers toe die de spijsvertering bevorderen.
  • Probeer iedere ochtend wat lichte lichaamsoefeningen te doen.
  • Drink veel water de hele dag door.
Slechte adem

Slechte adem

Heb je de indruk dat, ondanks dat je je wezenloos flost, poetst en op kauwgom kauwt, mensen terugdeinzen zodra je te dicht bij hen in de buurt komt?

Dat zou weleens kunnen komen door de miljarden bacteriën die zich op je tong nestelen. Niet echt een smakelijk idee, maar je kunt er gelukkig iets aan doen: er bestaan tongreinigers. Vraag ernaar bij de tandarts, apotheker of grotere drogisterij.

De hele dag binnen?

De hele dag binnen?

Zit je voor je werk of studie een groot deel van de dag binnen? Je kunt dan gebrek hebben aan zonlicht en frisse lucht. Daarom speciaal voor jou enkele tips:

  • Als het even mogelijk is, ga dan elke paar uur even naar buiten, of doe dat in ieder geval tijdens de (lunch-)pauze
  • Vitamine D is belangrijk voor een goed geheugen.
  • Vervang koffie en thee door water, verdund vruchtensap, rooibos- of groene thee.
  • Lunch liever vroeger dan later. Hiermee voorkom je de neiging om te gaan snacken en snaaien. Een goed tussendoortje om bij je te hebben: vers of gedroogd fruit en ongezouten noten.
  • Wissel je lunchgerechten af; neem niet steeds hetzelfde standaard-pakketje mee. Maak het aantrekkelijk, laat het er mooi en appetijtelijk uitzien. Zorg dat er veel felle kleuren in zitten... zoals rauwkost, tomaat, sla, fruit... een lust voor het oog, heerlijk en ook heel gezond.
  • En lukt het ècht niet om tussendoor even naar buiten te gaan, zorg dan in ieder geval dat je voor of na je werk of studie even wat tijd in de buitenlucht doorbrengt. En als het even kan, zet dan meteen maar even de stramme spieren in beweging door een eindje te wandelen, fietsen, joggen, etc.
Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.