Voedingsvezels

Voedingsvezels

Voedingsvezels zijn onder te verdelen in oplosbare (in water) en de niet-oplosbare voedingsvezels. Beide soorten hebben een andere werking. In voedingsmiddelen komt meestal een combinatie van beide vezels voor.

Oplosbare voedingsvezels

Oplosbare voedingsvezels zitten voornamelijk in fruit, groente en peulvruchten. Ze hebben een positieve invloed op de stoelgang. In de dikke darm bewerken bacterïen deze voedingsvezels. Hierbij komen stoffen vrij die er voor zorgen dat de ontlasting soepel en volumineus blijft. In geval van diarree zorgen deze voedingsvezels ervoor dat de ontlasting niet té dun wordt. Deze soort voedingsvezels hebben ook een positief effect op het cholesterolgehalte. Daarnaast is de bloedglucoseverlagende werking van belang voor mensen met suikerziekte.

Niet-oplosbare voedingsvezels

Niet-oplosbare voedingsvezels zitten vooral in volkorenproducten, met name in tarwe. In het darmkanaal trekt deze soort water aan en houdt dat ook vast. Daardoor blijft de ontlasting soepel en zacht en passeert deze het spijsverteringskanaal met gemak.

Bronnen van oplosbare voedingsvezels

  • havermeel
  • noten en zaden
  • haverzemelen
  • groenten
  • gedroogde erwten
  • linzen
  • bonen
  • bosbessen
  • appels
  • peren
  • aardbeien

Bronnen van niet-oplosbare voedingsvezels

English View this article in English: Nutritional fibers.

Toegevoegd op: 09-04-2007 | Categorie: Voeding | Printversie

Reacties op dit artikel

Anoniem schreef:

thanks, goed artikel

# 16/02/2011

slechte poepert schreef:

weer wat wijzer

# 23/09/2011

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.