Vet verbranden door meer calorieën te verbruiken

Vet verbranden door meer calorieën te verbruiken

Wanneer je van je overgewicht af wilt, kun je minder calorieën innemen door minder te eten. Maar een veel effectievere manier is om meer calorieen te verbruiken. Dit kan natuurlijk door middel van sporten. In dit artikel bespreken we een combinatie van cardiotraining en krachttraining.

Er zijn twee manieren die helpen om vet kwijt te raken door sporten: meer spiermassa kweken, en door langdurige bewegingen waarbij je veel zuurstof gebruikt (cardiotraining). Spieren verbruiken de hele dag energie, wanneer je dus meer spiermassa hebt, verbruik je ook meer energie. Vaak doen mensen die willen afvallen, alleen aan cardiotraining. Maar het is natuurlijk veel beter om ook meer spiermassa te kweken, zodat je in ruststand ook meer energie verbruikt, de hele dag door.

Voorbeelden van cardiotraining zijn: fietsen, roeien, hardlopen, crosstrainen, zwemmen, maar ook bijvoorbeeld sporten als tennis. Het gaat er bij cardiotraining om dat je het zo lang mogelijk volhoudt, het liefst een half uur of langer. Het wordt cardiotraining genoemd omdat het hierbij gaat om de werking van je hart. Bij cardiotraing ga je transpireren, waardoor je ook afvalstoffen kwijt raakt.

Bij krachttraining doe je oefeningen met gewichten. Je doet sets van ongeveer 12 herhalingen, in een laag tempo. Een paar spieren die je goed met een thuis-gewichtenset kunt trainen zijn de schouders, biceps, triceps en borst. Natuurlijk kun je ook de buikspieren trainen, zodat je ook het vet rond je buik sneller kwijt raakt. Vaak slaan vrouwen krachttraining over, omdat ze het lelijk vinden om veel spieren te hebben. Maar je kunt ook met setjes van lichte gewichten (zie afbeelding) spieren trainen, die niet direct zichtbaar zijn. Hierdoor verbruik je toch meer calorieën.

Lichte halterset

Het beste is om een combinatie van deze beide manieren van fitness te doen. Wanneer je drie keer per week een uur traint, kun je bijvoorbeeld een keer per week cardiotraining doen en twee keer per week spiermassa trainen. Ook is het een goede optie om te beginnen met een half uur cardiotraining en daarna krachttraining te doen.

Toegevoegd op: 29-05-2007 | Categorie: Fitness | Printversie

Reacties op dit artikel

^^ schreef:

Hoeveel val je af dan in een maand? Ik ben 1.78 en 15jr en ben 71 kg en wil graag 69kg zijn

# 07/12/2007

IIK schreef:

heey.. ik ben al paar weken op dieet.. Ik doe elke dag set-ups, pomp, loop,.. en eet veel mindr snoep enz.. hebben julli nog tips want ik ben nog niet zoveel afgevallen.. x

# 13/01/2008

Stef schreef:

Eej IIk, als je gewoon veel meer beweegt, en daarbij minder eet en dan met name vet en calorie rijke producten moet ej tog ecgt afvallen hoor. van alleen set ups val je niet af. het gaat om een combinatie van gezonde voeidng en veel bewegen. Als je nou gewoon gee snoep/chokolade/chips eet, maar gewoon brood met mager beleg en gewoon avond eten en voldoende fruit, dan ben je al een heel eind op weg. suc 6!

# 18/02/2008

anonien schreef:

Hallo Vorig jaar was ik 16 en toen woog ik 97 kilo en was echt heel dik maar ik schaamde me zo erg dat ik minder ging eten en wel sporten enz en nu ben ik 17 en weeg nu 66 kilo en ben 31 kilo afgevallen en ben nu 181 lang alleeen nu heb ik nog steeds geen strakke buik maar ben al wel dun maare ik wil een sixpack krijgen ik fitness 5 dagen per week alleeen ik krijg geen slanke tailee hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?

# 02/03/2008

Voor anonien schreef:

Beste anonien. zorg dat je paar keer per maand goed doet eten en dan flink doet trainen aan je buik spieren met wat oefeningen. dan raak je sneller je vet kwijt en

# 20/03/2008

Jarno schreef:

Ten eerste, het is onzin dat je buikvet sneller kwijraakt door buikspieroefeningen dan door een andere oefening die net zoveel energie zou kosten. Ten tweede spieren zijn zwaarder dan vet dus als je krachttraining doet dan kan het zijn dat je niet afvalt, want je raakt wel vet kwijt, maar door je grotere spiermassa zul je minder gewicht verliezen. Het is dus onhandig om de weegschaal te gebruiken als leidraad voor je vooruitgang tenzij je ook je vetpercentage kunt meten.

# 30/03/2008

Saskia schreef:

Hoeveel calorieen mag ik eten. Ik ben een vrouw van 43. Sport sinds kort 4x in de week

# 22/04/2008

... schreef:

ik heb 2 weken bijna niets gegeten en wel weest lopen en resultaat was zeker zichtbaar

# 15/10/2008

sander schreef:

is hier niemand die normaal nederlands kan??

# 21/12/2008

DO schreef:

weinig aardappelen en brood. Beste is om fruit en vezels (bv cornflakes) eten. Sla nooit een ontbijt over. maar ontbijt licht. Verder half uur per dag bewegen en 'savonds en 'sochtends strekken. dat houdt de spieren soepel en maakt ze langer wat voor vrouwen mooier is. Succes

# 06/01/2009

sarah schreef:

ik ben sinst september gestopt met roken en ben zo al tien kilo aangekomen nu eet ik sinst een week half alleen maar cornflakkes meer met vezels en fruit erin en ga ik gaan trainen ook is dit een goeie manier ? ik eet wel een zak cornflakes van 500 gr op een dag :s en kan ik zo overleven moestt ik dat jaar injaar uit doen

# 21/02/2009

wim schreef:

jouw dop is er duidelijk al afgevallen.... sterkte

# 09/03/2009

ruben schreef:

eej henk ga ergens anders je jaloezie verwerken, dat mensen proberen af te vallen maar dat jij et niet kan;)

# 20/03/2009

Juan schreef:

Ik ben 6 weken geleden gestart met sporten en met afvallen. Ik woog 79 kg en nu 73. mijn ideale gewicht is 71. Echter wordt ik nu niet lichter meer. Maar dat is niet erg. Want mijn vetpercentage daalt nog steeds en ook mijn vetmassa. En daarkomt spiermassa voor in de plaats omdat naast veel cardiotraining 3 maal per week aan krachttraingen doe. Mijn energie behoefte gaat fors omhaag. Maar let heel goed op dat ik altijd net iets minder eet dan nodig. Is wat rekenwerk voor nodig maar kan heel goed. Daarnaast zorg ik dat ik de vetten en vooral de verzadigde vetten laat staan. Gebruik wel olijfolie e.d om dat vetten wel noodzakelijk zijn voor je functioneren.

# 14/05/2009

annie schreef:

Ik wil graag aankomen in plaats van afvallen is daar ook een schema voor dan wil ik dat graag weten. Ik heb moeite om er een kilo aan te krijgen. Ik weeg 58 kilo maar zou graag tussen de 60 en63 wegen

# 09/06/2009

Henry schreef:

Dit artikel klopt niet. Het is helemaal niet verstandig om eerst cardio te doen en dan gewichten. Bovendien is de combinatie van 1 * cardio en 2 * gewichten lachwekkend in de strijd om af te vallen

# 02/07/2009

Nathalia schreef:

Eerst vet vebranden, dan spieren kweken. Niet vergeten, spieren wegen zwaarder dan vet, dus als je op de weegschaal gaat staan. Don't panic!

# 05/10/2009

jan schreef:

excuses voor de typefoutjes

# 04/11/2009

Erik schreef:

Hey, Ik ben begin september '09 toch maar eens begonnen met afvallen. Mijn bmi was net boven de 25 en met mijn vetpercentage was ik ook niet tevreden. Ik ben 1,92 m en woog 94 kilogram. Wat werkte voor mij: Krachttraining (4x per week) Dinsdag: Borst + onderarmen Woensdag: Rug Donderdag: Benen Vrijdag: Biceps + Triceps + Schouders Cardio (4x) Na iedere krachttrainingsessie 45 minuten op 70-80 % van je max. hartslag fietsen of hardlopen. Per dag dus zo'n 2 uur in de sportschool. Ja, je moet er wat voor overhebben. Voeding: Vijf tot zes middelmatige maaltijden per dag (eet wanneer je trek hebt, niet als je honger hebt) Wat eet ik: Volkorenbrood, kipfilet, kalkoenfilet, halfvolle melk, cornflakes, whey shakes, kwark (optimel, 0,1 % vet), haring, gestoofde makreel, pindakaas, fruit, groenten Wat eet ik NIET: Koolhydraten in pasta's en aardappelen (mag met mate, maar ik heb het vermeden), suiker, snoepgoed, gebak, koekjes etc. Het resultaat halverwege november: Ik weeg nu 81 kg. Ik ben vrij veel vet verloren en ook wat spiermassa. Daarom ben ik nu geleidelijk de hoeveelheid cardio aan het afbouwen en ga ik meer focussen op spieropbouw. Dat betekent, meer eiwitten, maar nog altijd uitkijken met de koolhydraten. Hopelijk hebben jullie er wat aan! Het belangrijkste is... merken dat het werkt... en daar het enthousiasme uit putten om door te gaan. Een gezond leven went!

# 19/11/2009

ramos schreef:

hey ik ben hier op de website gekomen om wat tips te kunnen lezen om mijn buikvet beetje weg te kunnen krijgen.. alleen ik moet je wel bij vertellen dat ik best stiekem ging lachen om wat henk te vertellen had.. maar goed.. ik heb nergens vet op 1 plek na m'n BUIK.... ben 24 en 1.79 lang.. en weeg 80 kilo. mijn vraag is als ik echt m'n best doe kan ik m'n buik weg werken in 6 maanden..

# 11/03/2010

anoniempje schreef:

val ik ook echt af als ik spieroefeningen doe of kom je juist aan want je maakt eigenlijk spieren aan toch ?

# 18/03/2010

anoniem,,, schreef:

Hallo ik ben 15 jaar en woog 3 weken terug 82 kg en behoorlijk gespierd, ik ben nu 3 weken volop bezig om af te vallen, ik doe 3x per week van 1 uur lang harlopen en cross en 1x krachtraining. Ik eet nu geen vetten meer maar tussendoor veel fruit. Ik ben nu in 3 weken 2,5 kg kwijtgeraakt ik ben nu 79.5kg ... ik wil voor de zomer 71kg wegen ik zal er alles aan doen/

# 10/04/2010

Anoniem schreef:

Ik eet helemaal geen snoep veel fruit en drink alleen maar water. ik doe bijna elke dag buikspieroefenigen en ook bijna elke dag cardio training.

# 06/06/2010

Annonniemm. schreef:

Vergeet niet, door niks te eten en teveel sporten val je af. MAAR: zodra je niet oplet kom je het dubbele aan ik ben 15 jaar, Ik woog in maart 111, Nu weeg ik 103. Nog door bikellen en ik durf weer te zwemmen

# 07/06/2010

Siets. schreef:

Ik weeg 78 (naakt) en ik ben bijna 1.80 Ik heb heel veel vet, ben door het groeien al veel kwijt geraakt in vergelijking met vroeger. Ik doe aan fitniss 2x per week maar wil ook iets anders te doen bijv. thuis zodat ik de andere 5 dagen ook vet kan verbranden en zo snel mogelijk dun word. groetjes S.

# 20/07/2010

felicia schreef:

Ik ben dik!

# 27/08/2010

felicia schreef:

En ik kan er echt niet tegen, ik heb mezelf al verboden om snoep, chips, of koekjes te eten vanaf januari, maar het help niet. Ik vindt mezelf nog steeds dik. Ik speel maandag en zatervolleybal, ga dinsdags naar de dans school, en hardloop donderdag en zondag. Maar het helpt niet! Het liefst zou ik mezelf willen opsluiten en wachten totdat ik vermagerd ben, maar me moeder komt er toch wel weer achter. Daar kan ik zo kwaad om worden, want met dit alles schiet ik nog steeds niets op, want ik ben nogsteeds dik, dat haat ik en ook mezelf! Heeft iemand tips?

# 27/08/2010

felicia schreef:

Het moet ~zaterdag volleybal~ zijn, hihi

# 27/08/2010

brenda schreef:

ik vin mezelf dik . ik probeer er iets aan te doen aan mijn slecht zelfbeeld . ik wil graag veel vermageren . maar ik heb tips nodig het is vooral rond de buiik . groetjes

# 19/10/2010

Jeroen verhoeven =) schreef:

Jep, ik ben bezig om te minderen met eten, het lukt aardig, alleen elke dag naar de MC is wel lekker, alleen ik keep nu goed bij ajax op de training dus, groet Jeroen verhoeven! ex volendammer xx

# 24/11/2010

anoniem schreef:

ik ben 23 en woog nooit teveel tot 2 jaar geleden ben nu 1.78 en weeg 94 heb dus een bmi van 30 wat veel te veel is nu wil ik er wat aan doen maar waar kan ik het beste mee beginnen want zit ook met mijn hyperventilatie waardoor ik snel geen adem meer heb.hoop dat iemand tips heeft..

# 29/11/2010

david schreef:

Probeer krachtraining te doen, trouwens op deze site staat veel onzin, zoals cardio voor de krachttraining, het moet juist andersom. Voor kracht, heb je de suikers in je bloed nodig, die je krijgt door koolhydraten te eten en voor vetverbranding d.m.v. cardio moet je bloedsuikerspiegel laag zijn. Rustig opwarmen, kracht en vervolgens cardio het liefst met intervals en het is niet de bedoeling dat je het super lang kan volhouden 15-30 min. is voldoende. Anoniem: Eet gezond en vaak, hoe later het wordt hoe minder koolydraten je nodig heb. Ontbijt is de belangerijkste maaltijd, sla deze nooit over en eet uitgebreid (veel koolydraten en eiwitten + fruit), want het brengt je stofwisseling direct goed op gang. Doe oefeningen en zorg ervoor dat je daar tijd voor neem, maar doe ze wel goed en intensief (sportschool of thuis), ga daarna direct een flinke wandeling maken, met een behoorlijk tempo, als je het gevoel heb dat je buiten adem ben, laat je hartslag dalen, door rustig te lopen (niet stoppen) en ga daarna het tempo weer verhogen. (interval) Luister vooral naar je lichaam, probeer het uit te dagen, maar ga niet over jouw grens.

# 12/12/2010

Bert schreef:

vis is gezond. vette. en sittups langzaam. op bouwen. volhouden rennen&fietsen is goed!

# 31/10/2011

Bellefroid Ronald schreef:

Hoeveel kalorieen mag een mens verbruiken in gezonde toestand?

# 22/09/2015

Hello, it's me schreef:

Hey, Ik ben een meisje van 13 jaar en zwem 2× peer wwek 1 uur op redelijk hoog niveau en dans daarnaast ook nog een uur moderne dans en ik vraag me af of dit ook voldoet ipv dat fitness gedoe. Ik heb daarnaast ook nog 2uur lichamelijke opvoeding op school en fiets nog 10 min heen en terug naar school. Is dit ook goed?

# 17/02/2016

Ron schreef:

Het is onzin dat spieren zwaarder zijn dan vet....een kilo spieren is namelijk net zo zwaar als een kilo vet...het gaat echter om de structuur...Hoe meer spieren je hebt hoe meer je verbrandt....

# 16/06/2016

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.