Waarom is het beter om minder suiker te eten?

Waarom is het beter om minder suiker te eten?

Er is veel discussie of suiker goed of slecht voor je is. In feite is er niets mis met een beetje suiker, maar als je het in grote hoeveelheden eet wel. De enige functie van suiker is het leveren van energie. Het bevat verder geen voedingsstoffen zoals vitaminen of mineralen. Het geeft je een snelle energie-shot en geeft dingen een zoete smaak. Wanneer je teveel suikers binnen krijgt, zet je lichaam deze om in lichaamsvet.

Suiker en zetmeel zijn koolhydraten en onze voornaamste bron van energie. Voedingsmiddelen zoals brood, rijst, pasta en aardappelen bevatten veel zetmeel. Voedingsmiddelen als fruit, koekjes, honing, snoep en jam bevatten suikers. Sommige koolhydraten worden snel omgezet in glucose, zodat ze een snelle verhoging in je bloedsuikerspiegel veroorzaken. Hierdoor heb je ook veel sneller weer een hongergevoel en grijp je weer sneller naar iets om te eten. Wanneer dit weer iets met suikers is, kom je in een patroon terecht waardoor je blijft eten.

Je kunt dit voorkomen door voeding moet een lage of gemiddelde Glycemische Index (Gi) te eten. Voeding met een lage Gi-waarde wordt veel langzamer omgezet tot glucose, waardoor je langer vol zit en je jezelf energieker voelt. Hierdoor heb je ook geen enorme pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel. Voorbeelden van voedingsmiddelen met een lage Gi-waarde zijn: bonen (bijv. kidneybonen), melk, appels en pinda's.

Dat voedsel zoet smaakt, wil niet zeggen dat het een hoge Gi-waarde heeft. Kijk maar eens naar de volgende voorbeelden:

Voedingsmiddelen met een lage en gemiddelde Glycemische Index waarde

Type suikers

Er zijn veel verschillende soorten suikers, maar ze doen allemaal hetzelfde: ze geven eten een zoete smaak en ze geven je energie. Bekende suikers zijn: witte suiker, bruine suiker, fructose (de suikersoort die van nature in fruit zit) en demerara. Er zijn ook geraffineerde suikers zoals witte kristalsuiker, glucosesiroop en fructosesiroop die vaak aan voeding worden toegevoegd.

English View this article in English: Take less sugar for weight loss.

Toegevoegd op: 14-09-2007 | Categorie: Voeding | Printversie

Reacties op dit artikel

dennis schreef:

inderdaad beter langzame koolhydraten maar tafel suiker kan best wel na een goede trainig want je lichaam zal dat gebruiken en niet opslaan althans niet overdadig eten dan, en t beste is gewoon mixen dus enkelvoudig en meervoudig door elkaar is t beste

# 05/10/2007

jeroen schreef:

Zijn koolhydraten suikers hetzelfde als normale suikers die in bevoorbeeld snoep zitten

# 07/05/2008

les17@belcenter.com schreef:

Wat denk je dan, over de producten ,die de natuurlijke suikers vervangen?

# 25/11/2008

suzan schreef:

natuurlijk is het beter om weinig suiker te eten maar dat is wel moeilijk.

# 09/10/2009

goedomteweten schreef:

nu snap ik waarom

# 29/06/2011

FIREMAN schreef:

Ik ben nu in box training en bijna 8 kg afgevallen puur en alleen door hel direct te letten op voeding en de suikers hier in heb me nog nooit zo vitaal gevoeld

# 25/07/2011

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.