Koolhydraten

Koolhydraten

Koolhydraten zijn de energieleveranciers van het menselijk lichaam. Koolhydraten zijn ketens van moleculen van voornamelijk bekende suikers: fructose, galactose en glucose. In natuurlijke voedingsproducten (zoals rijst, aardapel, maracroni) zitten lange ketens van deze moleculen.

Koolhydraten worden in het lichaam omgezet in glucose, wat door middel van bloed vervoerd wordt naar de spieren en de lever, alwaar het wordt omgezet in glycogeen. Glycogeen is de uiteindelijke brandstof voor spieren. Glycogeen wordt opgeslagen in je spieren en je lever. Het wordt verbruikt om je lichaam warm te houden, om te bewegen en om te denken. Als je koolhydraten eet, lever je je lichaam dus de ruwe grondstoffen om glycogeen te produceren.

Als we kijken naar de snelheid waarmee koolhydraten verteerd worden dan zijn er langzame en snellere varianten. Brood, rijst. pasta en aardappelen zijn relatief snelle koolhydraten waardoor ze een aanzienlijke stijging geven van de bloedsuikerspiegel en daarmee ook een sterke stijging van insuline. Dit is uitermate gunstig na een krachttraining want daardoor worden de spieren extra snel opgebouwd. Voor niet-sporters is het beter deze voeding te beperken. Deze worden er dik van en op lange termijn kan suikerziekte optreden.

Langzame koolhydraten zitten in bonen, linzen, kikkererwten, e.d. Deze voeding verhoogt langzaam de suikerspiegel en is daarom bij zeer geschikt voor niet-sporters. Langzame koolhydraten hebben na vertering een kleinere kans om als vet opgeslagen te worden en bevatten vaak veel voedingsvezels.Het herstellende effect na een krachttraining is met langzamere koolhydraten echter minder groot dan dat van pasta, rijst, brood of aardappelen.

Voedingsmiddelen als taartjes, koeken, tafelsuiker, snoep etc. bevatten ook koolhydraten in de vorm van suikers maar dan voornamelijk de kleine suikermoleculen (glucose, sacharose). Deze voedingsproducten leveren wel heel veel suikerbrandstof en zouden daarom niet per definitie slecht zijn. Maar bij gebrek aan essentiële voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en vezels, zijn deze onnatuurlijke voedingsproducten onwenselijk. Daardoor kan overgewicht ontstaan.

Bronnen van langzame koolhydraten:

Bronnen van snelle koolhydraten zijn:

  • Snoep
  • Cake, Gebak
  • Frisdrank
  • Suiker van elke soort
  • Fruit (maar dit is nog steeds een goede bron van vezels, vitaminen, en mineralen)

Richtlijnen voor koolhydraten

  • Een gram koolhydraten levert 4 kilocalorieën (17 kilojoule).
  • Vermijd snelle koolhydraten (Producten met veel suikers, zoals snoep, frisdrank, cake, gebak).
  • Zorg dat je je koolhydraten haalt uit natuurlijke, 'schone' voedingsmiddelen zoals bruin brood, aardappelen, rijst en fruit.
  • Zorg dat je zowel de langzame koolhydraten (brood en aardappelen) als de snelle koolhydraten (fruit) binnen krijgt.
Toegevoegd op: 11-03-2007 | Categorie: Voeding | Printversie

Reacties op dit artikel

Coach Koen schreef:

In dit bericht zit een klein foutje, Snoep, cake, frisdrank, suiker en fruit zijn geen langzame koolhydraten, maar snelle. Heel simpel gezegd. Hoe zoeter je voedingsmiddel deste sneller de koolhydraten zijn.

# 24/04/2007

Marga schreef:

Dat staat er toch ook niet? Staat in het artikel dat ze snel zijn.

# 25/04/2007

esther schreef:

nee hoor raakte ook al in de war, er wordt 2 keer gezegd dat er bronnen zijn van langzame koolhydraten, onder het artikel !

# 01/07/2007

Beginner schreef:

Vermijd snelle koolhydraten (Producten met veel suikers, zoals snoep, frisdrank, cake, gebak). Bronnen van langzame koolhydraten zijn: Snoep Cake, Gebak Frisdrank

# 31/07/2007

Joke schreef:

valt brinta ook onder langzame koolhydraten zoals havermout??

# 17/10/2007

steven schreef:

het herstellende effect nakrachttraining is met langzamere koolhydraten echter minder groot dan dat van pasta rijst of brood staat er maar dat zijn langzame koolhydraten volgens jullie raar site

# 17/01/2008

martijn schreef:

er staat relatief snelle koolhydraten niet langzame koolhydraten!

# 21/01/2008

sam schreef:

op deze pagine spreken ze zichzelf tegen! van wie is deze site? laat ze hun kennis staven. in het artikel staat dat brood/granen e.d. snelle carbs zijn en bonen e.d. langzaam zijn. terwijl in dikke letters eronder staat dat juist brood/granen langzame zijn?!?! what the heck?? ik lees voortaan wel weer op amerikaanse sites, veel accurater.

# 05/05/2008

Jaq schreef:

Wat een onzin allemaal op dit web, het verschil tussen aardappels en pasta is al erg groot. Dat vindt ik hier niet terug, prutsartikel

# 24/02/2009

JJ schreef:

Het artikel is erg onduidelijk, word je niet veel wijzer van na het gelezen te hebben.

# 19/05/2009

Hans schreef:

Dit artikel is zeer verwarrend omdat het op sommige punten gewoon onjuiste informatie geeft over langzame/snelle koolhydraten. Aanpassen of verwijderen!!!

# 17/09/2009

dennis schreef:

af tevallen is beter om veel sex te hebben

# 30/01/2010

Piet schreef:

Of jullie leren eens lezen. Je hebt snellere en langzamere "langzame koolhydraten". Waarbij brood een snellere "langzame koolhydraad" is dan bijvoorbeeld bonen.

# 30/01/2010

Martijn schreef:

Nee Piet. Als ik u was zou ik zelf het artikel nog maar eens lezen. Er wordt nergens gesproken over langzame en snellere ''langzame koolhydraten'' Voor de rest klopt deze informatie van geen kanten. Het pijnlijke is nog wel dat het op meerdere sites staat gekopieerd.

# 08/05/2010

Niet recht maar Krom schreef:

Volgens mij staan er wat behoorlijke tegenstellingen in deze informatie, Brood, rijst. pasta en aardappelen zijn relatief snelle koolhydraten waardoor ze een aanzienlijke stijging geven van de bloedsuikerspiegel Bronnen van langzame koolhydraten: Havermout Volkorenbrood Granen Aardappelen, Zoete aardappelen Pasta Rijst Zou er toch maar eens goed naar kijken ja,........Piet doe het nou maar,.............

# 22/05/2010

Henok schreef:

enkele voedingsbronnen met snelle koolydraten zijn witte aardapelen, wit brood, witte rijst langzame koolydraten zijn zoete aardappelen, bruin brood, bruine rijst

# 26/07/2011

jullie zijn kut schreef: schreef:

maak zelf een artikel dan als jullie het toch beter kunnen...

# 07/11/2011

frans schreef:

erg jammer dat iemand zulke onzin op het net zet. zonde van z,n tijd ook nog.

# 24/03/2012

Janine schreef:

Bronnen van langzame koolhydraten: Havermout Volkorenbrood Granen Aardappelen, Zoete aardappelen Pasta Rijst Is het nou snelle of langzame koolhydraten?

# 14/11/2014

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.