Havermout-special

Havermout-special

Zoals elders op de site, bij het havermout-recept, reeds vermeld: degenen onder ons die VOOR 1960 geboren zijn, weten het maar al te goed: havermout als ontbijt. Wie van die leeftijdscategorie heeft het niet gekregen vroeger... een bordje havermout als ontbijt. Natuurlijk met een klont boter en veel suiker.

Persoonlijk heb ik echt jaren een "havermoutfobie" gehad, tot ik het toch weer eens probeerde, op aanraden van een vriendin. Ik had al jaren last van een schommelende suikerspiegel en weinig energie; kon me ook slecht concentreren. Ik ben allergisch voor koemelk, dus adviseerde ze mij om het te proberen met sojamelk of met amandelmelk. En uiteraard zonder boter en suiker. Maar eventueel met plakjes banaan. Je kunt het in plaats van melk zelfs ook met water klaarmaken.

En ik moet zeggen: sinds ik dat geproefd heb, ben ik helemaal om. Ik heb geen dips meer qua suikerbehoefte, voel me de hele ochtend fit en energiek en kan me prima concentreren. Haver (Avena Sativa) zit vol vitamine B; goed voor het zenuwstelsel. Haver is tevens goed voor de botten, voor huid, haar en nagels.

Je kunt havervlokken ook gebruiken voor het bakken van koekjes, of in ovengerechten.

Kortom: havermout is terug van weggeweest - en terecht!

Toegevoegd op: 14-04-2008 | Categorie: Voeding | Printversie

Reacties op dit artikel

Rob schreef:

de claim hele ochtend fit en energiek en goed concentreren enkel door een bordje havermout is toch echt verlakkerij hoor sorry, maar wat een flauwekul, het is gewoon een onderdeeltje van gezonde voeding, niet meer en niet minder , al eet je een container per dag , je merkt er niks van natuurlijk

# 11/06/2009

Dagmar schreef:

Rob: Havermout bevat koolhydraten die langzaam verteerd worden, waardoor er een gelijkmatige en langdurige energieafgifte plaatsvind (m.a.w.; stabilisatie van de bloedsuikerspiegel). Hierdoor is het goed mogelijk dat mensen met een normaliter schommelende bloedsuikerspiegel het gevoel hebben dat ze een langere periode energiek zijn, en zich daardoor beter kunnen concentreren.

# 04/04/2010

Leefbewust dot com schreef:

Wat ik doe is onverhitte korrels kopen, deze door de vlokkenmolen en dan paar uur weken. Na het weken afgieten en dan kort koken. Evt banaan of rozijnen toevoegen en je superontbijt is klaar. Bevat ook beta-glucanen, goed voor de gewrichten en maagwand. Verder is haver van nature glutenvrij.

# 10/05/2011

hendrik schreef:

geachte ,ik gebruik Qarker Havermout ,dat is volgens mij wel bewerkt ,is dit een havermout die goed is voor een mens .! Ik ben 86jaar en kom van het boerenland ,als mijn buurman een Boer ,een mager paard had gekocht kreeg het extra haver en dan was dat paard in een paar maanden weer zo als moest zijn ,dus goed aan gekomen .Wordt een Mens ook dikker van de havermout ,want ik durf niet te veel havermout te nemen ,2dikke el vol met 1beker Soya light melk per morgen ,en ik voel mij er helemaal niet beter door .Wat nu ! met vriendelijke groet ,hendrik

# 20/09/2016

Pepijn schreef:

Havermout is ook heerlijk met gekookt water in plaats van melk. En ook zo makkelijk. Ik doe er alleen wel een schep honing of suiker door omdat ik toch wel van zoet hou.

# 31/01/2017

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.