Calorieën, wat zijn het eigenlijk?

Calorieën, wat zijn het eigenlijk?

Een calorie is een eenheid voor Energie. De calorie is in de wetenschap inmiddels bijna vervangen door de joule. De Joule is inmiddels de officiele eenheid voor energie, maar vooral in de voedingsindustrie is de calorie nog een veel gebruikte maat voor de energetische waarde van een product.

1 calorie is de hoeveelheid energie die nodig is om 1 gram water, 1 graden in temperatuur te laten stijgen (onder standaard condities). Een calorie is gelijk aan 4,18 joule.

Omdat een calorie opzich erg weinig is, is de kilocalorie (1000 calorieën) in de praktijk een meer gebruikte eenheid. Vaak wordt deze ten onrechte verward met de calorie, en ook onjuist afgekort tot Cal. Wanneer men in de praktijk over calorieën praat, wordt meestal een kilocalorie bedoeld.

Een man heeft gemiddeld een energiebehoefte van 2500 kilocalorieën per dag, een vrouw gemiddeld 2100 kcal.

Een gram vet levert gemiddeld 9 kcal. Een gram koolhydraten of eiwitten levert gemiddeld 4 kcal. Een gram alcohol bevat gemiddeld 7 kcal.

Toegevoegd op: 08-02-2007 | Categorie: Voeding | Printversie

Reacties op dit artikel

tessa schreef:

met welke sport val je snel af

# 23/08/2007

Sarah schreef:

Meestal is het niet de sport alleen maar zeker de voeding! De sport zorgt ervoor dat als je afvalt(door de voeding) Je niet alleen gewoon loshangend vel hebt maar een gespannen buik ofzo ! Fitness is dus in het algemeen het beste

# 31/08/2007

Marga schreef:

Het belangrijkste is inderdaad voeding. Verder val je snel af met cardiosporten (fietsen / roeien / hardlopen) als je het tenminste op de juiste intensiteit en tijdsduur doet. In het algemeen geldt :suikervrije producten, langzame koolhydraten en weinig vetten.

# 01/09/2007

someone.L schreef:

ik wil zo graag afvallen ik heb zeg maar gewoon een buikje voor de rest ben ik tevrenden!! maar ik wil me buikje zo graag weg hebben dan ben ik tevreden met alles, maarhoe? kijk ik eet best veel(ongezonde dingen zoals snoep chips keer patatje halen na schooltijd enzo maar dat is gewoonte ik weetniet meer wat ik moet doen en ik zit op fitness en ik kan zovaak gaan als ik wil zou graag willen dat u me helpt groetjesss

# 04/10/2007

jazz schreef:

toch van die ongezonde dingen af blijven

# 15/10/2007

Marianne schreef:

Door kracht training val je ook sneller af omdat je stofwisseling in rust omhooggaat door je spieren. Als je echt bang bent voor het Arnold Schwarzenegger effect moet je gewoon niet op een al te hoog gewicht trainen.

# 29/10/2007

Jousra schreef:

Ik ben 1.68 lang en weeg 63 kilo Is dat te veel?

# 30/10/2007

elke schreef:

ik weeg 97 kilo en ben 170 lang ik zit in een rolstoel,en ben niet echt in beweging,maar let wel al op wat ik eet wat kan ik nog meer doen?

# 10/11/2007

iris schreef:

hoi ik ben wat in de 40 kilo en ben 10 jaar bijna elg is dah te veel?

# 28/11/2007

Joost schreef:

alex schreef: tussen 16 en 20 jaar heb ik 3x per week aan krachttraining gedaan en ben toen van 65kg naar 88kg gegaan. in middels ben ik 31 en ben ik 97kg waar zeker 5-7Kg vanaf moet. Ik zou graag willen weten welke training je precies volgt. Ik ben de laatste 2mnd begonnen met meer sporten. 3x in de week 3 km. hardlopen. en ook 3x krachttraining. Alleen weet ik niet of ik bij dat laatste wel genoeg train. Mijn training per keer: 6 oefeningen (voor schouders, bovenarm, onderarm, rug) elk 12x per oefening. Dat per arm 2x met 5 kg. gewicht. Dus per arm per training is dat zeg maar 140x. Is dat veel of weining of precies genoeg. Graag advies.

# 04/01/2008

Joost schreef:

Ook graag advies van andere mensen die dit lezen. Ik train met een dumbbell en het is gewoon voor thuis bedoeld zonder allemaal dure apparaten zoals in de sportschool. Van deskundigen heb ik gehoord dat je voor krachttraining al die dure apparaten niet nodig hebt.

# 04/01/2008

Arnoud schreef:

een zeer gezonde en inspannende manier om gezond je spieren te trainen en af te vallen is 3 keer of meer per week 45 minuten intensief zwemmen. Ik ben zelf masterzwemmer en merk dat ik met intensief trainen snel progressie boek. Probeer het eens: het werkt!

# 29/01/2008

thomas schreef:

je valt veel af met de sport poker omdat je veel na moet denken en dan val je veel af. bij mij werkt het goed ik ben al 10 kilo aangekomen

# 30/01/2008

Menno schreef:

3x per week lichte krachttraining en 3x per week 1 uur cardio (fietsen of zwemmen bijv.), goede voeding en dagelijkse buikspieroefeningen: na een paar maanden ben je slanker, fitter en strakker!

# 11/03/2008

nezih schreef:

hoi , ik beweeg veel , ik doe aan 14 activiteiten, voetbal , fitness , amercan football. bowlen . ik mijn vriendin heet simone, dat hoop ik eigelijk. maar ik ben nog maar 16 jaar, ik val op mariska en marissa, en psst tegen niemand zegge he

# 13/03/2008

Ricardo schreef:

Om te kijken of je op het juiste gewicht zit kan je het BMI gebruiken (BMI = body mass index) Formule: BMI= gewicht / lengte² Uitkomst: 18.5 t/m 25 = Normaal gewicht 25≥ = licht overgewicht 30≥ = Zwaar overgewicht (obesitas) 35≥ = Ziekelijk overgewicht (zware obesitas) 40≥ = Morbide overgewicht Voorbeeld van mijzelf: 75 kg, 1.87 meter 75 / 1.87 X 1.87 = 75 / 3.4969 = 21,45 Volgens het BMI zit ik dus op een normaal gewicht. Let op! Het BMI gaat alleen uit van je lengte, wat wel de grootste factor is bij je lichaamsgewicht, maar het gaat niet uit van lichaamsbouw. Een topsporter van 100kg van 1.80 meter heeft geen ziekelijk overgewicht. Voor spiermassa kan je een huidplooi meting doen bij bijv. een arts. Hopelijk helpt dit een beetje met jullie vragen! Ricardo (Sport en Bewegen student)

# 25/11/2008

rob schreef:

je kunt natuurlijk denken om de sport waterpolo of cricket te gaan beoefen want hier verbrand je heel veel KJ. P.S hoi

# 10/12/2008

manon schreef:

hoi ik heb een blubber buik hoe kan ik dat weg halen ik ga niet naar een fitenes center wie kan helpen

# 27/12/2008

Robin schreef:

Hallo allemaal, Ik ben 18 jaar, weeg ongeveer 73 kilo en ben 1.94 =D Elke dag doe ik een half uur kracht training met 11 kg gewichten. Verder eet ik normaal groente en 4 boterhammen en drink ik gwn melk en thee per dag ;) Overdag drink ik voornamelijk meer frisdrank dan ik gezonde dingen drink en eet ik wellis wat snoep dat geef ik toe. En tog hou ik een mooi dun en gespierd fguurtje =D Isn't my life wonderful ;)

# 04/01/2009

Kwinkel schreef:

Wtf ik kan lijnen echt niet volhouden echt niet Ik wil het liefst binnen deze twee weken 10 kilo er af ik doe al buik spieren Wat ik eet : In de ochtend fruit of krekkers op school appel en fles water tussen de middag twee flippen met salamie uit school eierenkoek met frisdrank avondeten water voor op bed gaan buikspieren zit op tennis en doe twee x gimmen met school wat kan ik nou nog meer doen HELP MY PLEAS

# 13/01/2009

Henkiespankieproekplaklt schreef:

Heeejj Ik ben 15, heb een six-pack en aardig wat arm spieren maar ik wil NOG GROTER worden hoe diie ik dit? ik doe elke avond 100 situps en 50 pushups and 200 x op en neer met me armen met daar in gewichten van 2kg.

# 14/01/2009

Manon schreef:

Gewoon op je eet patroon letten. En voordat je 's avonds gaat dochen even wat sit-ups doen en dat langzaam opbouwen..

# 06/02/2009

Yasmin schreef:

Ik ben13 jaar en ben 1.67 lang en weeg in de vijftig kilo. Ik heb mij in geen 2 jaar geweegt dus weet niet eens of ik wel in de 50 kilo weeg. Ik heb best wel een buikje, maar niet zo dat ik dik ben. Ik durf niet meer in een bikini te lopen, ik ben bang dat andere mensen gaan zeggen dat ik dik ben. Ook wil ik liever niet in een heel strak shirtje, voor al mijn vet. Ik eet al veel minder snoep en let op caloriën die erin zitten. Ik heb alleen het gevoel dat het niet gaat werken! Wat kan ik doen???

# 11/03/2009

Danique schreef:

Ik ben 13 kilo afgevallen. ben 14 jaar en weeg nu 49 kilo mijn lengte is 1.64 ben ik niet te ligt? het komt bij mij door het sporten. ik fitness en ben heel wat daardoor afgevallen. maar als ik voor de spiegel sta... dan hangt mijn buik een beetje. ik denk dat het loshangend vel is.. hoe kan ik dat zo snel mogelijk wegwerken?? Groetjes!

# 13/03/2009

model schreef:

jullie moeten minder achter je computer op internet zitten kloten en meer gaan bewegen !!

# 15/03/2009

seher schreef:

ja je moet niet zoveel chillen maar sporten !!

# 18/03/2009

Jiska schreef:

Brooddieten! om de dag alleen maar droog volkorenbrood eten en veel water/thee/bouillon drinken. Evt fruit voor afwisseling. De andere dagen gewoon eten. Schijnt enorm te helepen, ga er zondag aan beginnen ^^ in combi met 3x in de week fitness!

# 20/03/2009

Jiska schreef:

quote: 'manon schreef: hoi ik heb een blubber buik hoe kan ik dat weg halen ik ga niet naar een fitenes center wie kan helpen' Soms denk ik: je weet t zelf wel :P 'ik ga niet naar een fitnesscentrum' Rara, waar moet je beginnen? :P

# 20/03/2009

Charlotte schreef:

Ik ben 13 en 1.65 en 55 kg is dit wel goed? Ik kijk naar mezelf en walg ik ben nooit dun genoeg.

# 08/04/2009

josti schreef:

ga tch sonja bakkeren dan val je af!!!!

# 12/04/2009

Kimberley schreef:

Hoi. Ik ben 13 jaar en 1.70 mijn gewicht is 68. Ik ben begonnen met een dieet . En ik ben al ongeveer 1 week bezig geen ongezonde dingen te eten. Maar ik zie nog geen verschil! Wat doe ik fout? xx

# 23/04/2009

Sarieke schreef:

ik hardloop om de dag en om de dag power yoga (oftewel kracht training) je kunt dit alles heel gemakkelijk zelf doen hardlopen buiten en bij de winkel genaamd de tuinen bijv. haal je zo een poweryoga dvd voor verschillende work outs! en naast me training let ik op wat ik eet al wil dat nog niet helemaal zoals ik wel met die voorbij komende taarten;) maar ik ben 19 jaar oud 70 kilo en 1.76 meter merk dat ik centimeters verlies maar qua kilo's moet je er niet zo op letten want spiermassa is zwaarder als vet! mja alleen leten op je voeding is niet voldoende je moet er ook wat voor doen en andersom alleen sporten is ook niet zo je moet ook letten op wat je eet huur anders een vriend of vriendin in die je weg houd van al dat junkfood :P;) Suc6 allemaal Xx

# 06/05/2009

leroo schreef:

zo lang je niet 260 kg weegt is er niets aan het handje ik weeg 258 geen zorgen ben nu 58 jaar

# 09/05/2009

leroy schreef:

veel eten is niet erg maar zorg er voor dat je per dag goed sport en drie keer perdag eet en drie keer een tussen doortje vruit & groente zeg wat vaker nee tegen de lekker dingen en tegen vet. verder niet veel doen. een andere leven ouden de meeste mensen niet vol. neeeeeeeee tegen vet en suikers groetje leroy ( binnen kort kom mijn boek uit .)

# 09/05/2009

Tim schreef:

dit sommetje op je rekenmachine invullen: gewicht : (lengte x lengte) = BMI als je BMI tussen de 20 en 24 ligt is het goed

# 22/05/2009

balhaar schreef:

groeit je balhaar dan sneller

# 12/08/2009

snoepie schreef:

wat een achtelijke site is dit de een schept op over zijn lichaam en de ander is nooit mooi genoeg

# 17/08/2009

Ruud schreef:

Punt is dat de meeste mensen met overgewicht (en dat zijn er zo'n 12.000.000 in Nederland) gewoon geen mentaliteit kunnen opbrengen om gezond te eten en veel te sporten!!! Is toch zo moeilijk niet?

# 18/08/2009

N-anoniem schreef:

Heee als je op een verpakking kijkt staat er vaak per 100 gram bijv 98 kcal, is dat dan 98 calorien?

# 05/09/2009

chantal schreef:

ik sport elke dag en toch blijf ik super dik!!

# 06/10/2009

Anoniem schreef:

Zumba, leuk om te doen en heel goed voor je. Hoorde net dat je in een uur minimaal 500 cal verbrand en als je goed doet 700. Degene die het uitgevonden heeft 900 per uur. Chantal, alleen sporten helpt niet, je moet ook gezond eten!

# 15/10/2009

annoniem schreef:

ik moet een werkstuk voor scholl over kilocalorieën en over calorieë maken wie weet nog een goeien sait??

# 02/02/2010

marieke schreef:

ik ben 1.67 meter en ik weeg 42 kilo!! Veel mensen zeggen dat dat te weinig is! Is dat ook zo?! Zelf vind ik mezelf veel te zwaar maarjaa,,.

# 04/02/2010

loeloeensisi schreef:

wat een gezeik zeg!!!!

# 11/02/2010

lukieisthebestensiomook!! schreef:

ik wil egt afvallen!!

# 11/02/2010

lukieishetbestensiomook!! schreef:

hahaha ik ben vandaag al weer 5 kilo kwijt!! in éé'n week 5 kilo!!!

# 11/02/2010

annomiemmmmme slet schreef:

ik haat mezelf ik ga mezelf uithongeren!!

# 11/02/2010

Anna schreef:

Dus 1 Kcal is 1000 Cal? :O

# 31/03/2010

inne schreef:

ik weegde in het begin 93 dan 1 jar later 79 dan 60.3

# 09/04/2010

Ron schreef:

Voor degenen die willen weten of ze te dik zijn: kijk in de spiegel!!!

# 17/04/2010

Dietiste schreef:

Heel goed opletten wat je eet, veel water drinken en sporten zijn de beste manieren om af te vallen en op je gewicht te blijven!

# 03/05/2010

hoebie hoebie schreef:

me vreindin heb dikke bille, en als je erop slaat wordt ie niet dunner. wat moet ik doe

# 15/06/2010

wat moest ik lachen zeg schreef:

hey die gasten zoals hoebbie balhaar of nezih en anonniemmmeee slet , chantal en ron ik dank jullie op jullie leuke grappige reacties ik ging stuk lachen hahahahah yes people you can blijf snacken dan heb j eal een groot zorg minder

# 19/06/2010

wat moest ik lachen zeg schreef:

ojaa nou mensen je moet ook energie hebben om geil te worden ... ik heb een tip broodje kroket met boter en patat en een pot mayonaise en daarna colaaaaaaaaaaaa mmmmmmmmmmm en redbull oja haribosssssss zoveel lekkere dingen fu c k afvallen :D

# 19/06/2010

marco schreef:

ik lees allemaal reacties van mensen die zeggen '' hallo, ik ben **** ben 14 jaar en 50 kg. is dat wel goed?'' check gwn je BMI (=body mass index) voer 'BMI' in op google en je hebt vanzelf een progamma dat dat voor je berekent.

# 18/08/2010

the truth schreef:

ik heb spijtig nieuws voor de mensen met overgewicht, overgewicht heeft vaak te maken met je natuurlijke bouw, het zit in je genen en je hebt het dus geërfd van bijvoorbeeld je ouders, alleen met keihard werken en doorzettingsvermogen lukt het om je genetisch vastgestelde lichaamsbouw te veranderen, maar hiet moet je een echte vechter en doorzetter voor zijn en aangezien jullie eerst op site's andermans mening komen vragen terwijl jullie dondersgoed weten dat je moet gaan bewegen, hardlopen, zwemmen, letten op je voeding heb ik heel spijtig nieuws voor jullie, JULLIE ZULLEN NOOIT SLANK WORDEN, JULLIE ZIJN NOU EENMAAL ZWAKKELINGEN DIE EIGENLIJK NIET WILLEN AFVALLEN, ANDERS WAS JE NU AAN HET HARDLOPEN INPLAATS VAN ZITTEN ACHTER JE COMPUTER.

# 15/09/2010

danny schreef:

hoi

# 16/02/2011

denise schreef:

wat een trieste mensen hier allemaal zeg.. denk dat veel van jullie niet eens weten hoe t is om overgewicht te hebben en dat het toch echt wel moeilijk is om af te vallen. na 20x proberen gaat het bij mij nu eindelikk goed, 9kilo eraf.

# 13/03/2011

olivier schreef:

allemaal BOELSHIT je moet tevreden zijn met hoe je bent bitches

# 30/05/2011

Jeweethetzelf. schreef:

Mensen,Ga niet te vaak op de weegschaal staan. Eet gewoon wat je lekker vind, maar dan met maten. En zorg dat je onder je calorieenbehoefde blijft. Liever normaal afvallen en 400 gram per week, dan extreem afvallen en je naar de klote voelen, en kans hebben dat er ernstige gevolgen met je lichaam komen, door te korten. Een goude tip: Vergelijk jezelf niet al te veel met anderen en wees gewoon trots op het feit dat je je best doet om af te vallen en een blijvend effect hebt. Geloof mij ik heb er ervaring mee! Toedels, Joyce.

# 28/08/2011

Ratika schreef:

Hoi ik ben 24 jaar en weeg 92 kilo en ben 1.58m lang. Dat is normaal toch?

# 22/11/2011

tessaaa schreef:

AHAHAHAHAHAHAH helemaal stuk door die gekke accounts tussendoor

# 11/12/2011

Lian schreef:

ik zocht op deze site voor school! maar je moet niet denken dat je stom bent en zo en lelijk! dat schijnt je leven korter te maken

# 12/01/2012

Haj schreef:

Ik zit nu op fitness met een vriendin en wij vroegen ons of zoveel kilocalorien gelijk zouden zijn aan zoveel kilo?!

# 19/01/2012

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.