Voeding en zwangerschap

Voeding en zwangerschap

Zwanger? Gefeliciteerd! Natuurlijk wil je jouw kindje de allerbeste start van zijn of haar leven geven. Dit doe je door goed op je voeding te letten. Vanaf nu heeft jouw eetpatroon niet meer alleen invloed op jezelf, maar ook op je kindje. Maar wat mag je nu wel eten en wat niet? Lees hieronder alle do's en don'ts van voeding tijdens je zwangerschap.

Do's

Wat je voor je zwangerschap al kunt doen, is foliumzuur slikken. Foliumzuur verminderd de kans op een open ruggetje bij je kindje. Deze voedingsstof zit al in veel voedingsmiddelen, maar een extra supplement slikken is wel verstandig. Tijdens je zwangerschap is het slikken van extra vitamine D erg aan te raden. Vitamine D is goed voor de botten van je kindje, maar ook voor die van jezelf.

Daarnaast is het goed om extra vitamine C, ijzer, calcium en omega 3 binnen te krijgen. Al deze voedingsstoffen krijg je binnen bij een gezond eetpatroon, maar extra supplementen slikken is altijd verstandig! Calcium zit vooral in yoghurt en melk, omega 3 in vette vis. Omega 3 is goed voor de hersenontwikkeling van je kindje. Wat altijd gezond is en al helemaal tijdens de zwangerschap is dat je genoeg drinkt. Drink minstens anderhalf liter vocht per dag. Het is normaal dat je wat vocht vasthoudt tijdens de zwangerschap, maak je hier geen zorgen over! Voldoende drinken helpt juist om het vocht sneller af te voeren.

Misselijk en echt geen zin in eten? Probeer dan kleine porties te eten. Kleine porties kun je makkelijker binnen houden en helpen het misselijke gevoel te verminderen. Het is geen ramp als je door de misselijkheid iets minder binnen krijgt dan normaal.  

Don'ts

Helaas, eten voor twee betekend niet dat je dubbele porties kunt gaan opscheppen. Ga dus niet extra veel eten! Dat geldt voornamelijk voor ongezonde voeding. Het is zowel voor jezelf als voor jouw baby niet gezond om veel extra kilo's aan te komen. Jij moet ze allemaal weer zien kwijt te raken na de zwangerschap en je kindje heeft op latere leeftijd meer kans op overgewicht. Tegelijkertijd is het ook niet verstandig om te lijnen en af te vallen tijdens de zwangerschap. Jouw kindje heeft alle voedingsstoffen nodig om te groeien! Het is dus niet aan te raden om minder te gaan eten.

Andere etenswaren die je beter kunt laten staan is rood vlees zoals filet americain, biefstuk en tartaar. Dit kan met schadelijke bacteriën besmet zijn. Wat je beter ook links kan laten liggen is lever. Lever bevat namelijk veel vitamine A wat schadelijk is voor je kindje. Beperk ook het drinken van alcohol en koffie. Laat alcohol volledig staan, dit kan ook in kleine hoeveelheden al schadelijk zijn voor het kindje. Beperk koffie tot maximaal vier kopjes per dag. Een goed alternatief is cafeïnevrije koffie.

Hoewel je natuurlijk goed op je voeding moet letten, mag je best een keertje lekker uit eten! Neem ook gerust een toetje of een lekker kopje koffie achteraf. Het is vooral belangrijk dat je geniet van jouw zwangerschap. Daarnaast is het ook niet goed om heel gespannen te zijn. Ontspan en geniet. Dat is goed voor zowel jezelf als je kindje!

Toegevoegd op: 09-05-2014 | Categorie: Voeding | Printversie

Reacties op dit artikel

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.