Voeding en overgang

Voeding en overgang

Last van opvliegers, concentratieverlies, nachtelijk zweten, vermoeidheid en steeds langere periodes tussen menstruaties? Dit zijn tekenen dat je in de overgang bent. Tijdens de overgang wordt het niveau van oestrogeen veel lager wat zorgt voor de overgangsklachten. Natuurlijk zijn deze klachten heel vervelend en wil je er alles aan doen om de klachten wat te verlichten. Naast het gebruik van verschillende voedingssupplementen kan het eten van geschikte voeding de klachten al heel wat verlichten.

Geschikte voeding en voedingsstoffen tijdens de overgang

Het is gebleken dat Japanse vrouwen veel minder last hebben van overgangsverschijnselen. En wat eten Japanse vrouwen veel meer dan westerse vrouwen? Soja! Soja bevat namelijk fyto-oestrogenen die een natuurlijke aanvulling zijn op de eigen vrouwelijke hormonen. Naast soja zitten fyto-oestrogenen in bijna alle groenten, fruit en graanproducten.

Calcium en vitamine D zijn voedingsstoffen die extra hard nodig zijn tijdens de overgang. Deze zorgen er namelijk voor dat de botten extra ondersteuning krijgen. Calcium zit voornamelijk in zuivelproducten zoals kaas en melk. Vlees, vis en ei bevatten veel vitamine D. Om deze voedingsstoffen aan te vullen is het verstandig om supplementen te slikken.

Tijdens opvliegers is het verstandig om veel water te drinken om de lichaamstemperatuur te stabiliseren. Daarnaast zorgt water er voor dat de afvalstoffen gemakkelijk het lichaam verlaten. Ook het eten van veel vezels draagt bij aan de afvoer van afvalstoffen. Vezels zorgen namelijk voor een goede darmfunctie. Daarnaast regelen vezels de oestrogeenspiegel in het lichaam. Daarnaast is het altijd verstandig om voldoende groente en fruit te eten. In de overgang al helemaal!

Naast de bekende opvliegers is een ander bekend verschijnsel dat het libido gaat dalen. Door voedingssupplementen te slikken kan dit nadelige effect van de overgang worden tegengegaan. Speciale libido verhogende capsules helpen om het libido op peil te houden, waardoor de overgang hierop veel minder effect heeft.

Ongeschikte voeding tijdens de overgang

Naast geschikte voeding zijn er ook voedingsmiddelen die de overgangsverschijnselen verslechteren zoals koffie, thee, alcohol, suiker en pittig eten. Deze voedingsmiddelen zijn grote boosdoeners voor de hormoonbalans. Het gebruik van deze voedingsmiddelen zal de hormoonhuishouding nog meer verstoren. Daarnaast is pittig eten ook niet fijn bij een opvlieger, dan heb je het al zo warm!

Toegevoegd op: 09-05-2014 | Categorie: Voeding | Printversie

Reacties op dit artikel

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.